Metoda nauczania języków

Proponowana metoda jest efektem wieloletnich doświadczeń i obserwacji oraz wniosków zrodzonych na podstawie wiedzy o uznawanym obecnie za najlepszy na świecie fińskim systemie edukacyjnym.

Jest ona również odpowiedzią na wyzwania jakie napotyka współczesna edukacja.

 

Jej podstawowe elementy to:

Pozytywne emocje 

Od wielu lat pojawia się coraz więcej dowodów na to, że emocje mają związek z naszym zdrowiem. Te pozytywne mogą wpłynąć na poprawę naszego zdrowia, a te negatywne przyczyniają się do jego pogorszenia. Badania pokazują, że nasz ośrodkowy układ nerwowy komunikuje się z układem odpornościowym, co oznacza, że nasze emocje i ciało są ze sobą powiązane. Nie tylko pielęgnowanie w sobie negatywnych emocji ale również ich tłumienie może być źródłem problemów zdrowotnych.

 Emocje odgrywają szczególną rolę w uczeniu się: wpływają na zainteresowanie, zaangażowanie, a co za tym idzie na osiągnięcia uczącego się. Ponadto wspierają indywidualny proces rozwoju i są podstawą dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Emocji nie da się oddzielić od uczenia się i poznawania i to od nich zależy, w jaki sposób informacje są interpretowane i przechowywane. Zaangażowanie zarówno umysłu, jak i emocji w naukę, połączone z doświadczaniem jest najskuteczniejszą formą przyswajania wiedzy. Pozytywne emocje sprawiają, że lepiej zapamiętujemy, skupiamy się i myślimy, a także poszerzają naszą kreatywność, co przyczynia się do lepszego rozwiązywania problemów i odważniejszego stawiania czoła wyzwaniom. Najlepsze rezultaty przynosi nauka przez zabawę, gdyż emocje, których doświadczamy pozwalają na lepszy zapis w naszej pamięci.

Atmosfera budująca dobrostan i zdrowe poczucie własnej wartości

Według teorii pozytywnej emocjonalności BBTPE (The Broaden-and-Build Theory of Positive Emotions) Barbary Fredrickson, należącej do grona najwybitniejszych psychologów emocji oraz czołowych postaci psychologii pozytywnej, emocje pozytywne takie jak radość, zainteresowanie, miłość, zadowolenie budują trwałe zasoby osobiste. Emocje pozytywne poszerzają charakterystyczne dla człowieka style myślenia i działania. Radość stwarza chęć do zabawy i przekraczanie własnych ograniczeń i bycie kreatywnym. Zaciekawienie budzi chęć do eksplorowania oraz zdobywania nowych doświadczeń i informacji. Miłość, rozumiana jako połączenie innych pozytywnych emocji takich jak poczucie bycia akceptowanym i akceptacja, poczucie bezpieczeństwa w relacjach, radość i zadowolenie, otwiera na chęć doświadczania i zabawy oraz do dzielenia się swoimi doświadczeniami z bliskimi osobami. Prowadzone na przestrzeni dwóch dekad badania Isen’a i jego współpracowników dowodzą, że osoby doświadczające pozytywnych emocji cechują się kreatywnym, otwartym na informacje, elastycznym i zintegrowanym sposobem myślenia. Osoby, które doświadczają stanów negatywnych takich jak zaniepokojenie, depresja, porażka doświadczają zawężenia uwagi, przekładającego się na negatywne nastawienie, brak chęci do rozwoju oraz niepowodzenia.

Wspieranie twórczego działania oraz szukanie dobrych stron zachęca do pogłębiania zainteresowań, a nastawienie na współpracę zamiast rywalizacji pozwala na budowanie zdrowych, szczęśliwych relacji.

Co jeszcze?

Badania naukowe dowodzą, że pozytywne emocje mogą zwiększać kreatywną przedsiębiorczość uwzględniającą rozpoznawanie różnych możliwości. Dodatkowo, przedsiębiorcy, których cechuje pasja, połączona z intensywnymi, pozytywnymi uczuciami odnoszą więcej sukcesów, niż ci, którzy  nie posiadają tej cechy. Pozytywne emocje wpływają na umiejętność przekształcania doświadczeń z przeszłości w rozwiązania dotyczące teraźniejszości i radzić sobie z pojawiającymi się sytuacjami stresowymi.

Uczenie się przez doświadczanie

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam,  pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”   Konfucjusz

Człowiek najlepiej uczy się poprzez uczestnictwo i doświadczanie, które wzbudzają emocje i nasuwają pytania jakie temu doświadczaniu towarzyszą. Zaangażowanie ciała i umysłu poprzez uczestnictwo w interaktywnych ćwiczeniach, zadaniach i aktywnościach angażujących wszystkie zmysły powoduje, że nabyta wiedza zostaje długo w pamięci. To z kolei pozwala na wdrożenie jej w życie.

„Zawsze robię to, czego nie potrafię, abym mógł się dowiedzieć, jak to zrobić” (Pablo Picasso)

NASTAWIENIE NA ROZWÓJ ZAMIAST NASTAWIENIA NA TRWAŁOŚĆ

Koncepcje nastawienia na trwałość oraz nastawienia na rozwój zostały przedstawione w książce „Nowa psychologia sukcesu” amerykańskiej psycholog, profesor Standford University, Carol Dweck.

Nastawienie na trwałość to przekonanie, że posiadane przez człowieka cechy są ustalone raz na zawsze, czyli albo ktoś jest głupi, albo mądry, a w przypadku poniesienia porażki potwierdza się to pierwsze. Nastawienie to powoduje, że w obliczu trudnej sytuacji odczuwa on  stres ponieważ czuje presję aby udowodnić, że posiada pewne cechy. Gdy

cechuje go nastawienie na trwałość, sukces będzie świadczył o nim, o tym czy nadaje się do czegoś, czy też nie. Skupia się wówczas na udowadnianiu własnej wartości, a wynika to z przekonania, że człowiek posiada pewien stały zasób talentów i cech i albo „się nadaje” albo nie. Nastawienie na rozwój wynika z przekonania, że podstawowe cechy można rozwijać poprzez działanie oraz że można je zmieniać i udoskonalać. Gdy pojawia się porażka, nie wpływa to na poczucie własnej wartości, ponieważ daje prawo do popełniania błędów, które są uznawane za nieodłączny element nauki.

                                                                  Autorka tekstu:

                                                      Magdalena Taurogińska

 BIBLIOGRAFIA

  1. Timothy D. Walker, „Fińskie dzieci uczą się najlepiej”.
  2. Spitzer „Jak uczy się mózg”
  3. Dweck Carol, „Nowa psychologia sukcesu”
  4. Czarnecki L. „Biznes po prostu”, Studio EMKA, Warszawa 2011

 

strony www:

  1. https://portal.abczdrowie.pl/jak-emocje-wplywaja-na-zdrowie
  2. teoria pozytywnej emocjonalności: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1693418/pdf/15347528.pdf
  3. Amy E.Boren,Ph.D.Emotional intelligence: The secret of successful entrepreneurship?, University of Nebraska 2010 , artykuł dostępny pod linkiem https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1054&context=aglecfacpub
Powered by Quick.Cms | Design ProjektGraficzny.com