Co ma serce do języka? Nerw błędny i teoria poliwagalna w terapii neuro/logopedycznej

  • prowadząca zajęcia dr Gabriela Dragun

    prowadząca zajęcia dr Gabriela Dragun

Co ma serce do języka?

Nerw błędny i teoria poliwagalna w terapii neuro/logopedycznej

 

Otwarcie gardła otwiera drogę do serca i jego uczuć, wyrażanych w dźwiękach śpiewu i płaczu. 
Zamknięcie gardła nie pozwala niczemu dostać się do środka ani niczemu wydobyć

A. Lowen „Narcyzm"

            Czy słyszałeś o koregulacji, czyli zjawisku wzajemnej regulacji stanów fizjologicznych między dwiema osobami? Czy wiesz, że twoje mięśnie mimiczne mają bezpośredni związek z regulacją rytmu serca, dobrą funkcją oskrzeli i płuc? Rzadziej funkcjonujemy w środowisku, do którego przyzwyczailiśmy się w toku ewolucji. Więcej czasu spędzamy przed monitorami, do kontaktów używamy nowych technologii, ale to pozytywne doświadczenia bliskości chronią nas, pomagają realizować nasze cele, rozwijać się. Wielu pacjentów gabinetów logopedycznych ma trudności z wejściem w kontakt, nie robi postępów w terapii mimo, że używamy wszystkich dostępnych nam technik, nowych, świetnych metod terapii. Nasi pacjenci – np. ze spektrum autyzmu, po ciężkich zabiegach operacyjnych, udarze - nie dostają od swojego układu nerwowego adekwatnych informacji o bezpieczeństwie lub zagrożeniu. Ich autonomiczny układ nerwowy uruchamia mechanizm obronny uciekaj/walcz albo mechanizm zamrożenia. Na te reakcje nie mamy wpływu, gdyż są regulowane na drodze tzw. neurocepcji, bez udziału naszej świadomości. Nie umiemy wystarczająco dobrze czytać układu nerwowego. Wciąż jest dla nas tajemnicą, mimo że nasze organizmy zarządzane są przez ten układ mniej lub bardziej skutecznie każdego dnia od tysięcy lat.

            Dlatego w tym warsztacie chcę Ci wyjaśnić mechanizmy neurobiologiczne wpływające na jakość pracy terapeuty zajmującego się zaburzeniami mowy. Chcę byś nauczył/nauczyła się jeszcze lepiej czytać sygnały wysyłane przez pacjenta i zaczął/zaczęła zwracać uwagę na swoje reakcje. Nasze ciała i nasza intuicja mówią nam znacznie więcej niż rozum.

Jak zatem prowadzić skuteczną terapię neuro/logopedyczną? Jak odblokować pacjenta? Co da Ci udział w webinarze?

  • Poznasz przydatne w pracy neuro/logopedycznej podstawy teorii poliwagalnej i zyskasz nowe spojrzenie na rozwój komunikacji oraz rolę mowy w powiązaniu z anatomią funkcjonalną autonomicznego układu nerwowego.
  • Zmienisz spojrzenie na rolę i funkcję nerwu błędnego w nabywaniu kompetencji komunikacyjnych.
  • Dowiesz się, jaki związek ma nerw błędny z obszarem ustno-twarzowym, sercem, płucami i co to oznacza dla jakości twojej pracy.
  • Zredefiniujesz pojęcie komunikacji i podejście do rozumienia czym jest gotowość komunikacyjna.
  • Zrozumiesz na czym polega koregulacja i jak w prosty sposób wprowadzić ją do gabinetu terapeutycznego.
  • Dowiesz się, jaki masz wpływ na autonomiczny układ nerwowy, by skutecznie zaplanować pracę neuro/logopedyczną.
  • Nauczysz się, w jaki sposób pracując z obszarem ustno-twarzowym będziesz mieć realny wpływ na zachowanie, emocje i samopoczucie pacjenta (i odwrotnie).
  • Lepiej zrozumiesz reakcje pacjenta z zaburzeniami sensorycznymi (zaburzenia integracji sensorycznej, wybiórczość pokarmowa), z zaburzeniami zachowania o różnej etiologii (spektrum autyzmu, depresja, przebyta trauma, zaburzenia psychiczne)
  • Lepiej zrozumiesz siebie i poznasz sposoby na to, jak lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami, frustracją w pracy terapeutycznej i co to oznacza w pracy z trudnym pacjentem.
  • Będziesz trafnie odczytywać sygnały z ciała pacjenta, które świadczą o aktywacji konkretnej części autonomicznego układu nerwowego.
  • Jak Twoje relacje z pacjentem pomogą w regulacji jego stanów psychoemocjonalnych i poznawczych.
  • W jaki sposób nauczyć otoczenie pacjenta zachowania, które będzie wpływać na regulację pacjenta.
  • Doświadczysz działania bardzo prostych technik manualnych stymulujących nerw błędny.
  • Dowiesz się na czym polega „gimnastyka neuronalna”
  • Poznasz proste techniki pracy i nauczysz się wybierać/dopierać znane ci metody, które korespondują z teorią poliwagalną, a przydadzą się w terapii m. in.:

zaburzeń ze spektrum autyzmu

niepłynności mowy i logofobii

mutyzmu

pacjentów po udarach

trudności komunikacyjnych po traumatycznych doświadczeniach (od trudnego porodu, przez doświadczenie straty, po wypadki komunikacyjne).

            Program warsztatu wypływa z moich doświadczeń terapeutycznych. W jego tworzeniu korzystałam z teorii poliwagalnej Stephena Porgesa, zainspirowałam się założeniami osteopatii (Caroline Stone, Michel Puylaert, Pascal Grolaux) oraz biodynamicznej terapii czaszkowo-krzyżowej (Katherine Ukleja, Michael Kern, Grażyna Walasek, Justyna Sadowska) podejściem terapeutycznym i neurologią funkcjonalną w ujęciu Soni Padovan. Bliskie jest mi również podejście do roli ciała w procesie terapeutycznym reprezentowane przez takich praktyków jak: Olga Szwajgier, Aleksander Lowen, Frederick Matthias Alexander.

                                                                                                                                                                                                                         Serdecznie Cię zapraszam!

                                                                                                                                                                                                                                    Gabriela Dragun 

 

 dr n. hum. Gabriela Dragun – filolog, neurologopeda kliniczny, międzynarodowa certyfikowana terapeutka Neurofunkcjonalnej Reorganizacji wg Beatriz Padovan, terapeutka czaszkowo-krzyżowa i miofunkcjonalna, certyfikowana, międzynarodowa instruktorka Butejki. Ukończyła szkolenia m. in. z metody werbo-tonalnej, integracji odruchów wg Sally Goddard. W terapii wykorzystuje techniki manualne, m. in.: terapię ciała i głosu Sanjo, elementy technik osteopatycznych i Emmetta, kinezjologię stosowaną. Łączy wiedzę akademicką z praktyką terapeutyczną. Adiunkt w IFP Uniwersytetu Wrocławskiego. Współpracuje z UM we Wrocławiu, DSW we Wrocławiu, WSP im. J. Korczaka w Warszawie. Odbywała staże naukowo-terapeutyczne w Singapurze, Malezji i Grecji. Jej zainteresowania naukowe związane są z interdyscyplinarnością logopedii oraz holistycznym podejściem do pacjenta.

Termin: 08.01.2022 (sobota), godz. 09:00-13:00 (5 godzin dydaktycznych)

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu oraz certyfikat. 

inwestycja: 220 zł

Dokonanie wpłaty gwarantuje miejsce na szkoleniu.  

 

 

 

 

Cena:220
Powered by Quick.Cms | Design ProjektGraficzny.com